CAREST

Kinderen

Kinderen vertellen ons heel erg veel, verbaal en non-verbaal, bewust en onbewust, in kleine of in grote dingen, maar zeer zeker ook door middel van klachten of ziektes. Een klacht of een ziekte van een kind kan iets van zichzelf zijn, vaak is het echter een (onbewuste) boodschap aan één of meerdere opvoeders, onderwijzers, familieleden of zelfs aan de maatschappij. Het kan onbewust een signaal zijn aan anderen om bewust te worden van foutief ingeslagen wegen of van onopgeloste zaken of conflicten.

Dit komt onder andere doordat een kind open en raakbaar is, één met zijn omgeving en opvoeder(s). Het heeft contact met datgene wat in het onbewuste van bijv. de opvoeder(s) ligt opgeslagen als blokkade. Een kind heeft contact met alles van de opvoeder(s), niet alleen de stukken die de opvoeder(s) zelf kennen. Dat wat een kind spiegelt heeft dus vaak betrekking op onbewuste delen. Stukken die tot blinde vlekken zijn geworden. Op deze manier is het goed te begrijpen dat kinderen ons iets vertellen over het ongekende IK van de opvoeder(s).

Door middel van vertalingen binnen een kindertolksessie, N.E.I. ®, Emotioneel Evenwicht ®, Chakra Balancing Techniek ® of Omega Health Coaching ® komen we erachter wat er precies speelt bij het kind en dus bij de opvoeder(s)/omgeving. Indien het daadwerkelijk een signaal is naar een opvoeder of een ander, is ook bewustwording bij de ander raadzaam om tot heling te komen van zowel het kind als de ander. Dit kan via het kind uitgetest worden.

Het kan ook zijn dat het kind zelf tegen situaties, problemen of uitdagingen aanloopt die hem of haar ziek maken of klachten geven. Ook kinderen hebben een bepaald levenspad te volgen en indien zij daarvan afwijken kunnen zij in onbalans raken.

Elk kind kan getest en behandeld worden door middel van de spiertest. Bij erg jonge kinderen gebeurt dat meestal via een ouder of iemand anders. Zelfs ongeboren baby’s kunnen getest en behandeld worden. Dit kan erg effectief zijn wanneer zij bijvoorbeeld in een stuitligging liggen en daar zo hun redenen voor hebben.

In overleg zal bekeken worden wat de meest plezierige testmethode is voor het kind.

Hieronder nog een inzicht over ‘rommel’ opruimen:

IKEA lanceert in zijn reclamecampagne het woord rommelblindheid, rommel die jij in huis achterlaat en niet ziet maar waar anderen last van hebben.

Zo werkt het ook in een gezin. Ouders dragen vanuit hun verleden – en vaak zonder dat ze zich daar bewust van zijn – ‘rommel’ bij zich, emotionele ballast of overtuigingen bijvoorbeeld. Hoe goed ze ook hun best doen, hoe veel ze ook van hun kinderen houden, ze laten dat gedurende de dag toch rondslingeren, onder andere in de omgang met de kinderen. Kinderen hebben daar last van en reageren daar op in hun spel, gedrag, ontwikkeling e.d. Zij zien die ‘rommel’ namelijk wel!

De reclamespot eindigt met de conclusie ‘Omdat jij zelf niet ziet wat je achterlaat, ruimt iemand anders voor jou op en jij voor een ander. Denk in oplossingen.’ Dat doen kinderen ook. Met een pure reactie op hun ouders of leefomgeving maken ze duidelijk dat wij iets mogen opruimen in onszelf. Zo kan een kind heel veel troep maken, weigeren op te ruimen, met poep spelen of bijvoorbeeld het huis onder de zeep en schoonmaakmiddelen smeren. Ze laten ons niet raden maar geven nauwkeurige aanwijzingen over welke rommel we mogen opruimen.

Een kindertolk (een professionele hulpverlener die met de methode PresentChild heeft leren werken) helpt je graag te ontdekken wat. Laat eens aan je gezin bijdragen, aan jezelf en daarmee ook aan je kind. Want volgens Ikea, maar ook uit onze ervaringen als kindertolk blijkt dat het echt niet meevalt om je eigen rommel te leren zien maar het biedt zeker een oplossing!